Ayutthaya, Chiang Mai en het Zuiden

19 november 2009 - Ao Nang, Krabi, Thailand

Hallo lieve kijkbuiskinderen!

Het heeft even geduurd voordat we een pc tot onze beschikking hadden met zowel internet als mogelijkheid om de foto's te uploaden, want die willen we jullie natuurlijk niet onthouden... Sinds ons laatste bericht vanuit Bangkok zijn we vorige week donderdag naar Ayutthaya gegaan. Deze stad circa 100 km ten noorden van Bangkok is echt prachtig. De stad staat op de werelderfgoedlijst van Unesco en is om de oude resten van tempels uit het Siamese koninkrijk gebouwd (vanaf 1300). We hebben fietsen gehuurd bij het eerste guesthouse dat we tegenkwamen en zijn al fietsend de ruines gaan verkennen. Erg leuk om te doen (en het was erg warm, dus dat is een fris windje op de fiets ook wel prettig!). Na onze uitstap naar Ayutthaya werd het helaas alweer tijd om onze tas te pakken en vanaf Bangkok een binnenlandse vlucht te nemen naar het noorden van Thailand, Chiang Mai. Dit is de tweede stad van Thailand, maar lijkt in de verste verte niet op Bangkok. Er wonen 'slechts' 1,2 miljoen mensen (in tegenstelling tot de circa 10 miljoen in Bangkok) en de sfeer is veel relaxter en rustiger. Het is lastig om Chiang Mai te typeren, maar het heeft in ieder geval veel laagbouw. Ook zijn er veel tempels die binnen de stadmuren zijn gebouwd. De eerste dag in Chiang Mai zijn we al fietsend (ja we fietsen wat af hier!) de tempels gaan bezoeken. Bij een van de tempels (Wat Chedi Luang) hebben we met een Boedistische Monnik gepraat (ze noemen het daar "Monk Chat"). Dit was erg leuk omdat je op een laagdrempelige wijze inzicht krijgen in het leven van een monnik. Onze monnik was 24 jaar oud en al sinds zijn 9de monnik. Hij gaat dit jaar afstuderen en wil dan stoppen met monnik zijn. Hij droomt van verre reizen maken en leraar engels worden. Zo zie je maar, het zijn net gewone mensen, die monniken. Op dag twee in Chiang Mai hebben we een rustdagje ingepland en hebben we heerlijk geluierd bij ons relaxte guesthouse aan de rivier van Chiang Mai (slechts 11 euro per nacht!). De dag daarna stond een 1-daagse jungle trek op het programma. De tocht voerde ons naar Mae Wang National Park ten zuiden van Chiang Mai, waar we begonnen met een tocht op een bamboevlot over de rivier. Natte billen gegarandeerd! Daarna kwam een van de hoogtepunten van de jungletrek, namelijk het ritje op een olifant. Uiteraard was onze olifant de meest eigenwijze en hongerige van het stel, waardoor we continue bananen moest voeren of ons fantje verzette geen stap meer ;) Wel een hele leuke tocht gemaakt door de jungle met mooie uitzichten over het national park. Na de olifanten hebben we geluncht en een wandeltocht gemaakt naar de Mae Wang Waterval en op het eind nog een kanotocht gemaakt (best lastig met al die stromingen in het water). De dag na de jungletrek waren we helemaal op, maar toch konden we ons bedje uitkomen voor de kookles die we geboekt hadden bij een kookschool in Chiang Mai. De hele ochtend hebben we ons daar kunnen uitleven op het maken van Thaise curries, papaya salade, Pat Thai (noodles), Tom Kha ka soep enz enz. We hebben een kookboek meegekregen dus jullie zullen allemaal snel slachtoffer worden van onze nieuw opgedane kennis in de Thaise keuken!
Een nieuw hoofdstuk is aangebroken toen we gisteren na een hele dag vliegveldhangen (1 vlucht van Chiang Mai naar Bangkok en 1 van Bangkok naar Krabi) aankwamen in het Zuiden van Thailand. En het zal de meesten van jullie goed doen om te lezen dat het ook hier kan regenen ;) Gisteren zijn we ingecheckt in een guesthouse in Ao Nang (30 km ten westen van Krabi) en vandaag zijn we op excursie geweest naar het "James Bond Island" dat in Pang Nga ligt (een van de mooiste natuurgebieden in Thailand). De rotsformaties zijn echt prachtig en de stranden wit, zoals het hoort. Morgen nemen we om 09.30 de ferry naar Koh Phi Phi, dat bekend staat als het mooiste eiland van Thailand. We hebben een bungalow gereserveerd aan de oostkant van Phi Phi, maar nemen eerst nog een kijkje bij een guesthouse in het zuiden van Phi Phi, waar het mooi snorkelen schijnt te zijn...  Kortom, we weten nog niet precies waar we morgen aan de Singha zitten, maar waar het ook zal zijn, genieten doen we hier zeker!

Tot snel en veel liefs van ons!
Ps: stuur ons vooral berichtjes via de website, we vinden het superleuk om te lezen allemaal!!

1. Vivian:
    Sawadee reizigers!

Wat een leuke verhalen en mooie foto's!!
    Ik ben alvast aan het 'voorgenieten' hier thuis achter de pc... Kan nu al helemaal niet meer wachten.

Nog heel veel plezier!! Geniet ervan samen!!

Ben erg benieuwd naar de verhalen!

Kus Vivian
    p.s.Wel erg handig trouwens de links!
  2. Jolanda:
    Hee vakantiegangers,
    Weer een geweldig verhaal. Ik geniet er intens van en hoop ooit dezelfde tocht te kunnen gaan maken, en al het moois te zien wat jullie nu zien. Ik kan nu al niet meer wachten tot het zover is! Nou ja Fleur wist al wel dat ik enorm geïnteresseerd ben in de Oosterse cultuur. Jullie foto's zijn prachtig. En de verhalen leuk om te lezen. Bijzonder ook omdat hier de dagelijkse beslommeringen gewoon door gaan, terwijl jullie daar zo ver weg zitten en al het moois absorberen en tot jullie nemen!
    Overigens Fleur en Ronald, kunnen jullie alsnog naar de verjaardag van Paul, want deze is verzet naar de 12e. En Fleur....., je mist nog helemaal NIETS op kantoor hoor! Hans, Paul en Idske in Malmö momenteel en nu maar hopen dat ze met 2 prijzen naar huis komen.
    Ik zie uit naar jullie volgende foto's en verhalen.
    Have Fun there! (มีความสนุกสนาน)
    En geniet met volle teugen.

Liefs Jolanda
  3. Joyce Pullen:
    Lieffies!

Alles goed? Stomme vraag natuurlijk. Heb je geen foto's van fantje rijden? Lijkt me wel een hilarisch gezict :-). Hier alles goed! Hebben net met pap en mam geSkyped. Echt lachen! We hebben meteen de plantjes kunnen zien. Have fun en tot snel!

Enne wat betreft die curry's, ik houd me aanbevolen als slachtoffer!

Liefs Joyce
  4. Lincy:
    19 november 2009
    The name is Bond, James Bond...

Nou, James Bond en Bondgirl, zo te lezen vermaken jullie je prima daar in Thailand.

We zijn erg benieuwd naar jullie Thaise kookkunsten ;-).

Veel plezier op the Islands...en we hopen dat het weer beter wordt.

Liefs, Lincy & Marco

PS: wat kijkt die jongen eng op jullie kookles foto ;-).
  5. Pap en mam:
    20 november 2009
    Wat een leuke foto's en wel een beetje steaming pot daar zo te zien. Goed zonnebrandmiddel smeren.
    Jullie maken wel veel mee en ondernemen iedere dag wat nieuws.
    Leuk dat je ook met de monnikken daar aan de praat bent gegaan. Kom je erachter dat wezenlijke verschillen eigenlijk niet erg groot zijn van wat er bij mensen leeft.
    Zo te zien zijn die eilanden prachtig.
    Veel plezier verder en we horen wel weer van elkaar.
    Kussies
  6. Thomas:
    22 november 2009
    Zo, even alle updates doorgelezen :). Top verhaal en de foto's spreken ook boekdelen. Begrijp waarom jullie zo enthousiast zijn :)!!
    Wel weer een illusie armer over 'het' James Bond eiland, alles lijkt in films toch groter.
    Benieuwd naar jullie volgende avonturen.
    Groeten.
  7. Pa en ma Bouman:
    22 november 2009
    Lieve Fleur en Ronald,
    De helft zit er op en jullie hebben al veel meer dan de helft gezien en meegemaakt. Dat belooft wat voor de volgende helft. Weer een prachtig verhaal en foto's. Bij ons komen de herinneringen weer boven. Wij hebben hier ook witte stranden, maar dan van de schuimkoppen bij windkracht 6. Leuk dat jullie Thaise kookles hebben gevolgd. Hebben wij ook wat aan als we bij jullie komen eten.
    Veel plezier in de onderwaterwereld van het koraal en de tropische vissen. We kijken uit naar het volgende verhaal en de foto's.
    Liefs,
    Pa en ma Bouman
  8. Fiona:
    25 november 2009
    Leuk, nog meer reisverhalen ;) (wist helemaal niet dat jullie op reis gingen, zo zie je maar waar een reislog allemaal niet goed voor kan zijn)!!

Heel herkenbaar van onze eerdere reis naar Thailand. Thailand is en blijft een supermooi land om te reizen. Als jullie de kans krijgen zou ik zeker naar Ray Leh beach gaan in Krabi (als ik het goed schrijf). Heel mooi: aapjes kijken vanaf het strand!!

Geniet ervan!!

x Fiona
  9. Patries & Ben:
    25 november 2009
    sawadee. Een dejavu voor ons, leuk je sms dat jullie bij onze vriend Pat op koh lanta zijn een gezellige en lieve kerel is dat toch en wat heeft hij een geweldige tricks in huis.Pas op dat jullie daar niet te lui worden want het is daar erg relaxed. Veel plezier met jullie verdere trip.
    groetjes Patries en Ben.