Vooral veel nieuw!

31 december 2013 - Dambulla, Sri Lanka

Allereerst vanuit het mooie Sri Lanka een heel gelukkig nieuwjaar voor jullie allemaal! Wij sluiten 2013 op passende wijze af: een gekke oud&nieuw viering voor een veelbewogen jaar. Het blijkt namelijk dat ze op Sri Lanka oud en nieuw in april vieren. We zijn dus te laat, of te vroeg. Het is maar hoe je het bekijkt. Geen champagne, geen oliebollen en geen oudejaarsconference voor ons dus. Wel af en toe wat losse knallen van vuurwerk, vooral dat is vooral door de jongeren. Vergeleken met Nederland mag het geen naam hebben. Gelukkig is er genoeg anders moois en leuks waarmee we ons hier kunnen vermaken.

Na een lange, maar op zich prima vlucht via Dubai met Emirates zijn we afgelopen zondag aangekomen in Sri Lanka. Vanaf het vliegveld meteen door met een taxi naar Negombo een kustplaatsje ten noorden van de hoofdstad Colombo. De warmte van 30 graden en de zon deden meteen goed en we hebben heerlijk over het strand gewandeld en haai en tonijn gegeten bij de Icebear (gekke naam, vonden wij ook). Daarna de gebroken nacht van de vlucht goedgemaakt door heerlijk uit te slapen. Na opstaan met de tuk tuk naar het busstation om direct door te reizen naar Dambulla. Op internet gelezen dat dit zo'n 4,5 uur met de bus zou zijn. Helaas was het ongeveer 6 uur. Best vermoeiend na een toch al lange reis, maar ook een enorm leuke en mooie manier om meteen heel veel van het land te zien.

Sri Lanka is echt Azië in het kwadraat. Veel intenser dan bijvoorbeeld Thailand en ook erg arm. Ter illustratie: voor 6 uur in de bus betaal je 2,30 voor twee personen, slapen doen we voor circa 10 euro per nacht en de lunch vandaag koste slechts 2.80 met z'n tweeën. En dat was echt heerlijke rijst en noodles inclusief alle drankjes. Uiteraard betekent het ook dat we vaak worden aangesproken door tuktuk chauffeurs die ons graag ergens heenbrengen en mensen die dingen willen verkopen, maar de mensen zijn niet extreem opdringerig en blijven vriendelijk en behulpzaam. Verder is het wel overweldigend druk op de wegen. Heel veel verkeer (bussen, traktors, tuktuks, auto's, scooters en fietsers) en dan ook nog een fijne portie voetgangers, koeien en honden die de chaos compleet maken. De bussen rijden overigens met extreem veel inhaalmanouvres die eigenlijk net niet lijken te kunnen, maar om 1 of andere reden toch goed aflopen. We hebben nog geen enkele aanrijding of ongeluk gezien, dus dat biedt hoop :)

Nadat we gisteren na de lange busreis in Dambulla waren aangekomen, hebben we met onze backpacks op de rug gelukkig vrij snel een prima onderkomen gevonden bij Healey Guesthouse (met dank aan de Lonely Planet). Vandaag op pad naar Sigiriya gegaan. Daar is de Lion Rock te vinden. Sigiriya is een 1000 jaar oud Royal Palace dat zich bovenop een imposante rots bevindt. De rots is overigens de kurk op een vulkaan, best toepasselijk voor oudejaarsdag vonden wij. De weg omhoog was uiteraard pittig (een klim van circa 400 meter), maar de uitzichten prachtig en natuurlijk wilden we ook naar de top om de funderingen van het oude paleis te kunnen bewonderen. Overal trouwens ook veel leuke aapjes die elkaar vlooien en soms grommen als je te dichtbij komt. Oppassen dus, want we willen niet aan de rabiësprikken!

Na Sigiriya zijn we in de middag nog naar de Cave Temples in Dambulla zelf geweest. Wij dachten bij Cave aan ondergronds. Dat was ook zo, maar wel weer bovenop een berg. Arggghh weer al die trappen op! Maar goed we zijn geen mietjes (en het toegangskaartje was al gekocht) dus hop hop omhoog. De Cave Temples zijn eigenlijk vier aparte tempels die vol staan met boeddha's. Mooi om te zien! Nu zijn we lekker weer in ons Guesthouse en reizen we morgen per bus door naar Kandy. Een nieuwe plek in een nieuw jaar. We hebben er zin in!

1. Pap en mam:
    31 december 2013
    Hee globetrotters. Jullie hebben in die paar dagen al weer veel meegemaakt. Leuk die overgang met Kerst hier en dan ineens daar in de hitte. Leerzaam ook om zo'n heel andere cultuur daar te proeven. Wij gaan hier straks proosten op een heel nieuw jaar met veel reislust (je hebt het niet van een vreemde) en geluk en dat wensen wij natuurlijk jullie ook toe en geniet er maar van daar.
    papa en mama
  2. Lincy:
    31 december 2013
    Heey Ronald en Fleur,

Superleuk om jullie reisavonturen in Sri Lanka op deze manier te volgen.
    Voor jullie is 2014 net begonnen. Happy Newyear! En geniet ervan samen!
    Tot snel.

Liefs, Lincy, Marco & een knuffel van Fluf
  3. Ineke en Henny:
    1 januari 2014
    Een gelukkig en gezond 2014. Wij hebben een extra glas op jullie geklonken. De start is voor jullie in ieder geval uitstekend. Hoe zien de oliebollen er daar uit? Hebben de buddha's er met Kerst ook rode mutsen op? Wij zijn heel benieuwd naar jullie verhalen en wachten ongeduldig op de volgende. Heel veel plezier en ook een gelukkig en gezond 2014 voor allen die hier reacties posten.

Andere Pa en Ma
  4. Patries en Ben: