Van Kunming - via Dali - naar Lijiang

9 december 2011 - Lijiang, China

Eenmaal aangekomen in Kunming vervolgden we onze reis naar het top choice hostel van de stad (volgens de Lonely Planet). Helaas was daar geen plek meer en gingen we met de taxi naar een dochter-hostel dat recent geopend was, gelegen aan de rand van het Green Lake Park. Dit bleek een perfecte locatie te zijn. De volgende dag hadden we helaas niet zulk mooi weer als de dagen ervoor. Tijdens het bezichtigen van de boedistische YuangTong tempel begon het te regenen. Na doorweekt terug naar ons hostel te zijn 'gevlucht', besloten we om de rest van de dag in het hostel te relaxen en later op de dag de stad te verkennen.'s Middags en 's avonds was het gelukkig droog en zijn we naar het Green Lake Park gegaan. Vooral in het weekend is het hier druk met dansende chinesen van verschillende stammen, gekleed in passende klederdracht. Een fijne plek om gewoon wat rond te wandelen, lekkere noodles te eten en stokjes sate op te peuzelen. Na twee nachten Kunming hebben we een goede indruk van de stad gekregen en zijn we na een lange busrit van 7,5 uur (vanwege een file van 2 uur) naar Dali gegaan.

Dali is een oud chinees dorpje op 1900m hoogte en is gelegen aan een groot meer. Hier zijn vooral chinese touristen en de drie pagodes de grootste bezienswaardigheid. Aangezien de entree tot de pagode's voor 2 personen even duur was als twee nachten slapen, hebben we ze vanaf een afstandje bewonderd. Zelf vonden wij de lokale markt erg leuk en kregen we een goede indruk van het leven van de Chinezen door rond te lopen in Dali en het park. Na twee nachten in het Jade Emu Guesthouse in Dali hebben we de bus genomen naar Lijiang. Deze busrit duurde ongeveer 3 uur maar vloog voorbij door het prachtige uitzicht over de vele bergen, valeien, rijstvelden en authentieke Chinese dorpjes. Helaas zijn busritjes in China te vergelijken met een wasmachine op centrifugestand, want anders hadden we mooie foto's kunnen maken...

Lijiang staat sinds 1999 op UNESCO's Wereld Erfgoed Lijst, en terecht! Het ligt in het noorden van de provincie Yunnan en is opgedeeld in een nieuw en een oud gedeelte. Vooral het oude stadscentrum vinden wij erg mooi. Old town bestaat uit veel oude chinese huisjes, wat het erg gezellig maakt. Dit gedeelte van de stad is echter wel een doolhof ;). We zijn al twee keer de weg naar ons hotel kwijt geraakt. Gelukkig altijd weer de weg terug kunnen vinden, ondermeer met behulp van twee Zweden die ook verdwaald waren en in Dongba Hotel bleken te logeren.

De eerste dag in Lijiang zijn we al vroeg opgestaan om naar de "Tiger Leaping Gorge" te gaan. Dit is 1 van de diepste kloven ter wereld en ligt aan de voet van het himalaya gebergte. Hier hebben we een waanzinnig mooie hiking tocht van twee dagen gelopen. De eerste dag van de tocht was behoorlijk zwaar en zijn we gestart op 1700m hoogte. Daarna hebben we 4,5 uur lang omhoog geklommen om het hoogste punt van 2650m te bereiken (Moon Hill is er niets bij!). Vanaf dit punt was het nog ruim een uur naar het Tea Horse guesthouse, waar we hebben geslapen. Moe maar voldaan hebben we daar van het uitzicht genoten. Vandaag hebben we het laatste stuk van de tocht gelopen dat gelukkig een stuk minder vermoeiend was, ondermeer omdat meer dalen dan klimmen op het programma stond. Tijdens de hike hebben we meerdere watervallen doorkruist, zijn we berggeiten tegengekomen en hebben we continue genoten van het spectaculaire uitzicht.

Op het moment van schrijven zitten we beiden met spierpijn op de bank in ons gezellige chinese huisje in Lijiang. Morgen maar even een rustig dagje doen ;)

1. Joyce Pullen:
    Haaai lieverds,

Haha die foto van Fleur onder die deken voor het huisje. Het lijkt wel skivakantie!

X
  2. Ineke en Henny:
    9 december 2011
    Super zeg die mooie foto's!!!! Wat is dat daar genieten. Hebben jullie ook van die varkenskop genoten? Liefs Pa en Maxx
  3. Patries & Ben:
    9 december 2011
    Gaaf die foto's,wat een view! TOP ,letterlijk en figuurlijk! En wat te denken van jullie riante villa! Geweldig verslag ook. Have fun en wij zijn alweer benieuwd naar het volgende verslag van jullie belevenissen ! Gr. Patries & Ben. XXX
  4. Pap en mam:
    11 december 2011
    He wereldreizigers,
    Wat een leuke tocht maken jullie. Veel normaal chinees leven. Wel intensief met al dat geklimgeit. Een totaal andere wereld daar. Maar helemaal geweldig. Enjoy!!!!!
  5. Lincy:
    11 december 2011
    Eey Fleur en Ronald,

Zo te lezen en zien hebben jullie het prima naar jullie zin!! En wat een herkenbare verhalen en foto's!!! Onze reis door China komt ook weer bovenborrelen :D. Het is zo'n gaaf land!!

Heel veel plezier nog en tot snel!!

X Lincy & Marco
  6. Elsbeth:
    14 december 2011
    Hmm, die varkenskoppen in Dali zijn vast niet van marsepein...
    Ziet er super uit zeg, heerlijk, geniet er maar van.
    X Els
  7. Fiona:
    19 december 2011
    Brings back memories. Blijf genieten!