Big City Hong Kong en de Filipijnen

19 december 2011 - Manila, Filipijnen

Na onze prachtige tocht door de Tiger Leaping Gorge hebben we nog 1 dag genoten van Lijiang. Omdat de moeheid nog goed in de benen zat, hebben we voornamelijk rondgewandeld door het Black Dragon Pool Park van Lijiang dat een prachtig zicht biedt op Jade Dragon Snow Mountain. Ook hebben we nog elephant hill beklommen wat een ver uitzicht opleverde over Lijiang Old en New Town.

's Middags zijn we vanuit Lijiang naar Guangzhou gevlogen (ons startpunt). Na de vlucht kwamen we om 23 uur in ons hotel aan en gingen meteen slapen, want om 8.15 uur zou de eerste trein naar Hong Kong vertrekken. We wilden graag zo vroeg mogelijk vertrekken, omdat we slechts 1 dag hadden om Hong Kong te zien. Helaas was de eerste trein uitverkocht, maar een uur later konden we wel vertrekken en om 11 uur waren we in Big City Hong Kong. Met de metro (werkt perfect) naar het Ibis Hotel op Hong Kong Island, tassen droppen, en hup de stad in! Eerst maar eens met de Star Ferry naar Kowloon aan de overkant. Eerste doel van de city trip was het bemachtigen van de Asus Transformer Prime (voor Ronald natuurlijk). Deze zou een paar weken geleden hier uitgekomen zijn en een dergelijke gadget primeur konden we natuurlijk niet missen! Helaas had het shoppingmall waar we op gegokt hadden niet de juiste winkels en in het Wan Chai Computer Center kwamen we er achter dat de tablet pas over twee weken verkrijgbaar is... Het Wan Chain Computer Center bood gelukkig ook heel veel andere acceccoires en gadgets en met een toch nog gevulde tas (met name met Apple spulletjes) werd het tijd voor een tripje met de befaamde Peak Tram om de skyline van Hong Kong te bekijken. Helaas hadden meer mensen dat idee, maar na het geduldig overwinnen van een heeele lange rij konden we dan toch echt naar boven (blijkt dat je ook gewoon de taxi kan nemen, maar dat is voor de volgende keer...). De skyline bleek de mooiste tot nu toe, dus gelukkig het wachten waard. We hebben het stadsbezoek waardig afgesloten met een sjiek diner bij Peak Hill restaurant met een lekker flesje wijn om de vakantie tot zover te vieren...

Van het wijnplezier was de volgende ochtend om 5 uur weinig meer te merken, toen de genadeloze wekker ging... Met de oogjes nog halfdicht een bus ingestapt aan de overkant van het hotel die ons rond 7 uur afzette op Hong Kong International Airport. Wel genoten van de zonsopgang over Hong Kong. Om 9 uur vliegen naar de Filipijnen met een overstap op hoofdstad Manila. Om 19 uur 's avonds waren we dan eindelijk op Palawan, maar onze beoogde eindbestemming op het eiland (El Nido) lag nog 5,5 uur van het vliegveld verwijderd.... Dubben wat te doen, vanacht in Puerto Princessa blijven of toch maar meteen doorgaan, en na een goede onderhandeling met een chauffeur gekozen voor het laatste: met een private busje voor 80 euro naar El Nido. Niet de goedkoopste oplossing, maar wel 1 waardoor we 's ochtends meteen zouden kunnen genieten van een ontbijtje aan het strand en het heerlijke weer. Om 1 uur 's nachts waren we dan eindelijk op onze eindbestemming! El Nido zag er in het maanlicht niet echt paradijslijk uit, maar gelukkig bleek het stadje overdag een heel andere atmosfeer te hebben. Na de eerste nacht (in een niet zo charmant hotel) meteen verkast naar een slaapplek aan het strand. Bij Kalinga was het prima vertoeven met heerlijk ontbijt en een ruime kamer, direct aan zee. In de vier dagen op El Nido hebben we weinig uitgevoerd. Vooral bijkomen van de reis door China en Hong Kong door lekker op het strand te liggen, wat rond te wandelen en te eten en drinken. Op 1 van de dagen hebben we een island hopping tour gemaakt door de Bacuit Archipello. Leuk gesnorkeld en sap van verse kokosnoten gedronken. Heerlijk was ook de bbq lunch op het strandje dat door onze bootsmannen werd bereidt: bbq makreel, gamba's, salade en rijst met een zelf geplukt banaantje toe, yummie!

Onze laatste nacht in El Nido was vrij onstuimig. In de middag was het weer al omgeslagen en was het hard gaan waaien en gaan regenen. Het bleek dat cycloon Washi de Filipijnen onveilig maakte en hij kwam onze kant op... Zelf via internet opgezocht wat de omstandigheden waren, maar aangezien we heel noordelijk op Palawan zaten en de cycloon al in kracht was afgenomen door de ravage op Mandanao, besloten we ons terug te trekken in ons (gelukkig betonnen) huisje en de nacht af te wachten. Het was toen nog niet bekend dat het zo erg was, er werd nog maar gesproken over enkele doden. Het weer werd heftiger met enorme neerslag, dus onrustig geslapen en af en toe naar buiten gegluurd of de bomen nog overeind stonden... Gelukkig bleek het bij ons enorm mee te vallen; veel grote plassen en wat omgewaaide bomen, maar geen grote schade. Gelukkig maar, zeker ook omdat we die ochtend om 9 uur met een busje terug naar Puerto Princessa zouden gaan - om weer naar China te vliegen - en de wegen hier grotendeels onverhard zijn. Alles ging goed en we hebben wat smsjes/mails van bezorgde familie en vrienden gelukkig geruststellend kunnen beantwoorden, fijn dat jullie aan ons dachten :)

Nu zitten we alweer op het vliegveld van Manila, te wachten op onze vlucht naar Guangzhou in China. Morgen nog 1 dagje souvernier-shoppen en de tassen volproppen met Chineze snuisterijen en dan weer terug naar Nederland. We moeten nog een beetje aan het idee wennen, maar de kou van Europa zal ons wel snel weer genoeg in haar greep hebben en gelukkig staat kerst voor de deur. Merry Christimas!

1. Fiona:
    19 december 2011
    Wow, wat een verhaal. Maar goed dat die cycloon niet al te dichtbij is gekomen, wie weet hoe het dan was afgelopen... Fijn dat jullie wel hebben genoten van El Nido en het Expeditie Robinson gebied daar!

x Fiona

PS: Geen Makulay Lodge??
  2. Ineke en Henny:
    19 december 2011
    We zaten behoorlijk in de rats, maar jullie vakantie gaat gelukkig onverminderd overweldigend verder. Het zit er helaas bijna op. Jammer voor jullie en goed voor ons, want dan kunnen we snel alle foto's zien en jullie verhalen horen.

Hen en Ien