Een snoepreis: via Kandy naar de theevelden van Ella

4 januari 2014 - Ella, Sri Lanka

Op nieuwjaarsdag zijn we vertrokken vanuit het stoffige en chaotische Dambulla naar Kandy. Na een busrit van ongeveer 3 uur kwamen we aan op het enorm drukke busstation. Kandy is gelegen in het midden van Sri Lanka en ligt aan een prachtig meer dat ons meteen aan het Gardameer in Noord-Italie deed denken.

Eerst maar eens op zoek naar een Guest House. We hadden een leuke optie op het oog vanuit de Lonely Planet. Toen de tuktuk chauffeur echter zei dat die al vol was, dachten wij natuurlijk dat het een scam was om ons naar een andere plek te kunnen brengen. Voet bij stuk gehouden dus, maar helaas had de chauffeur (toevallig?) gelijk. Op zoek dus naar een ander Guest House, maar ook nummer twee en drie waren al helemaal volgeboekt. Wat een drukte hier in Kandy. Uiteindelijk op advies van onze tuktuk chauffeur toch goed terechtgekomen in een Guest House aan het meer naast het volgens de tuktuk chauffeur megasjieke Hotel Suisse. Dat viel best mee vonden wij, maar voor Sri Lankese begrippen is het al snel sjiek hier ;)

In Kandy hebben we niet zoveel gedaan behalve rondgewandeld langs het meer en in de stad. Ook hebben we heerlijk gegeten en gezwommen bij de buren van Hotel Suisse. Na een lekker dagje zwembad waren we weer helemaal fit om met de trein naar Ella te gaan. Een trip van 6,5 uur dwars door de binnenlanden en de theevelden van Sri Lanka. Een prachtige route met enorm mooie uitzichten waar we volop van hebben genoten. Uiteindelijke zijn we gisterenavond rond zeven uur aangekomen in Ella. Ella is een superrelaxt bergdorpje waar het imeens wemelt van de vooral backpackende toeristen. Niet zo gek ook, want het dorp ligt midden in de bergen en theevelden. Hier zijn we helemaal in ons element met de leuke hangouts, restaurantjes en barretjes.

Vanochtend ging wel alweer heel vroeg de wekker (06.30 uur), omdat we graag voor de eventuele opkomende mist op de top van little Adam's Peak wilden zijn. Vanaf dit hooggelegen punt (ongeveer een uur wandelen vanaf het centrum van Ella) heb je een prachtig uitzicht op de omgeving en op Ella's Rock, de theevelden en het dal. Weer even klimmen natuurlijk, maar het resultaat was het waard. Vanmiddag hebben we de Halpewatta Tea Factory bezocht waar we een rondleiding kregen met uitleg over het theeproductieproces. De Halpewatta theefabriek is 1 van de grootste theefabrieken van Sri Lanka. Erg interessant om daar meer over te weten te komen.

Na het smullen van de heerlijke curry's die we hier iedere keer krijgen, willen we dit zelf ook kunnen maken, dus over een uurtje gaan we een cooking class volgen bij Ella Spice Garden. Foto's van de resultaten van onze kookinspanningen posten we de volgende keer. Voor nu alvast: eet smakelijk!

1. Pap en mam:
    5 januari 2014
    Het lijkt net of ik met jullie meereis, zo beeldend kun je schrijven. Wat een mooie tocht naar Ella en heerlijk dat relaxen tussendoor in Kandy.
    Ben benieuwd wat jullie gekookt hebben en pas op met de peperpot :)

Mama
  2. AJ:
    6 januari 2014
    Bon aňa!
    Goed om te lezen dat jullie geen mietjes zijn… dus blijf ons verrassen met alle bergbeklimmingen enzo