Ons begin in China

30 november 2011 - Yangshuo, China

Nihao,

Onze reis door China en de Filipijnen is begonnen! Afgelopen zaterdag vlogen we om 15 uur via Cairo naar Guangzhou. Deze stad met 12 miljoen inwoners ligt circa 2 uur ten noorden van Hong Kong. Guangzhou is het oude Canton en van oudsher bekend om zijn handelsmentaliteit. Dit laatste is te merken ook! Guangzhou lijkt wel een geexplodeerde mierenhoop.... Overal lopen Chinezen met karretjes, trollies, fietsen, tassen en eigenlijk wat je maar kunt bedenken waar pakketjes op en/of in passen. Soms zijn de stappelingen hoger dan je mogelijk acht, maar we hebben (jammergenoeg) geen enkele keer een valpartij kunnen ontdekken. Wel hebben we tijdens een stadwandeling gezien hoe een stedeling al vissend in de stadsrivier een heuse zeeslang aan de haak wist te slaan. De slang werd vervolgens kordaat met een klein schaartje letterlijk een kopje kleiner gemaakt en in de tas gestopt. Lekker voor in de soep moet je dan maar denken... Op interessante stadswandelingen (oa op Shamian Island) en talloze winkels en pakketjes na, hebben we niet heel veel bijzonders aan Guangzhou weten te ontdekken. Alhoewel de Regenboogbrug (eigen benaming) wel een mooie eyecather was (en een mooi foto-object...).
Na een volle dag in Guangzhou zijn we afgelopen dinsdagochtend doorgevlogen naar Guilin, wat iets verder naar het noorden ligt. Perfecte vlucht met China Southern en daarna met de shuttle bus naar het centrum van Guilin waar we moesten overstappen op de local bus naar Yangshuo. Dat was even zoeken (is het nou hier? Nee toch niet. Terug! Oja toch wel....). Het leverde wel het echte backpackgevoel op (en een fijn kibbelmoment, maar dat terzijde) Hoe dan ook na ruim anderhalf uur in de streekbus te zijn gemilkshaked konden we het laatste stukje met de taxi naar ons Guesthouse Giggling Tree. Overigens 10 yuan teveel betaald, maar aangezien dat stiekem slechts ietsjes meer dan een euro is, hebben we ons verlies deze eerste keer maar genomen... ;)
Giggling Tree is echt een superfijne plek, midden in het karstgebergte. De eigenaren zijn Nederlands en dat biedt natuurlijk mogelijkheden voor het bestellen van hutspot of een patatje oorlog (wat we overigens niet van plan zijn, want je kunt hier ook heerlijk chinees eten). Je fietst vanaf ons Guesthouse in ongeveer 40 minuten naar Moon Hill, wat een prachtig uitzicht schijnt te geven over de bergen (gaan we nog doen). Vandaag was onze eerste echte dag hier en we hebben meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een tour te doen naar de Dragon's Backbone Rice Terrasses. De rijstvelden komen hier tot 1000 meter hoogte en geven een supermooi uitzicht. Helaas is er in oktober geoogst, dus de velden waren wat kaal, maar het "view" is er niet minder om. We moesten wel om 7.00 uur vanochtend klaarstaan voor de bus en na een dodemansrit met een Chinese buschauffeur die vol vaart de haarspeldbochten richting de top nam, moesten we ook nog eens heeeeeeeel veel treden op naar de top (ja harde werkers in Nederland, ook wij hebben het zwaar!). Het eindresultaat was het trouwens meer dan waard (zie foto's). Aan het eind van de dag gedropt in Yanghuo centrum en daar lekker gegeten en rondgewandeld. Yangshuo is een erg charmant backpackersdorp met heel veel kraampjes en winkeltjes.
Er komen nog meer verhalen de komende weken, dus zonder op onze eigen woorden terug te moeten komen: tot nu toe hebben we hier heel makkelijk kunnen reizen, spreken er altijd wel wat Chinezen een beetje engels (genoeg voor de basics), is het eten ontzettend lekker (soms niet vergeten dat je om de botjes heen moet werken) en zijn de mensen overal ontzettend vriendelijk.... We gaan er van uit dat het zo blijft en houden jullie natuurlijk op de hoogte!
Liefs Fleur en Ronald

1. Paula van Luijt:
    Ha Fleur en Ronald,

Ja! loers, ziet er echt supergaaf uit. Zou dit ook kunnen met de Erasmusbrug? Konijn vermaakt zich prima. Zij en de cavia zijn nog niet echt vriendjes.. (weer eens een nieuw geluid uit de cavia gehoord).
    Heel veel plezier nog!!!

xxx Paula
  2. Ineke en Henny:
    Lieve Fleur en Ronald,
    Hier een berichtje uit het sombere Holland.
    Het verhaal en de foto's zien er geweldig uit.Wij zijn zeer benieuwd naar het vervolg. Veel plezier daar in China.
    Groetjes Pa en Ma Bouman
  3. Jolanda:
    lieve Fleur en Ronald,
    Ik ben gigantisch jaloers, heerlijk om jullie verhaal te lezen uit het mooie en verre China de foto's geven een mooie impressie van wat jullie zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Lekker genieten daar hoor
    Liefs Jolanda
  4. 从爸爸妈妈的问候:
    嗨弗勒尔和罗纳德

真是一个伟大的旅行你必须做出一些伟大的照片。
    但享受美味!

从爸爸妈妈的问候
  5. Fleur:
    1 december 2011
    Wat leuk om jullie reacties te lezen... ! We hebben vandaag een prachtige fietstocht gemaakt naar Moon Hill met een stunning view over het karstgebergte. Foto's volgen snel!! Liefs Fleur en Ronald
    Ps: Paula, nooit geweten dat Fluff die tiran in zich had ;) arme cavia
  6. Fleur:
    1 december 2011
    zo globetrotters het gaat jullie weer goed af zo te zien, HAVE FUN AND ENJOY IT. Gr Pat en Ben. xx