Het recept voor luieren: zon, zee, strand en kokosnoten

10 januari 2014 - Unawatuna, Sri Lanka

Na onze kookles in Ella, waarbij we heerlijke curry's hebben leren maken, zijn we de ochtend erna met een bus vanuit het midden van de theevelden naar de stranden in het zuiden gereden. We zouden eerst meerdere strandplaatsen bezoeken, maar besloten om ons te beperken tot twee verschillende plekken, zodat we op iedere plek wat langer konden blijven.

Na een rit van circa 3,5 uur kwamen we aan bij Mirissa. Daar hebben we drie nachten geslapen. Luieren is hier de levensstandaard. Zon, zee, strand en vooral veel kokosnoten drinken. We hebben slechts 1 uitstapje gemaakt, namelijk om met de boot blue whales te spotten die zich hier voor de kunst in grote aantallen schijnen op te houden. De trip begon veelbelovend met een grote sea turtle, een groep dolfijnen en als klapper op de vuurpijl een vrouwelijke en mannelijk killer whale (orka). Die schijnen zeer zeldzaam te zijn, dus erg gaaf om te zien! Helaas eten de killer whales de baby blue whale en dat betekende dat er geen enkele blue whale meer te bekennen was. Een enorme teleurstelling, want daarvoor gingen we toch wel aan boord... De schipper legde ons uit dat de zee geen aquarium is en dat er dus geen garanties zijn. Tsja tegen dergelijke ratio kun je weinig in brengen natuurlijk. Mission unaccomplished en het spotten van een blue whale blijft nog op onze bucket list staan voor een volgende reis. Wordt vervolgd.

Inmiddels zitten we alweer twee dagen in het iets meer naar het westen gelegen plaatsje Unawatuna (ja echt). De sfeer is hier - ondanks de enorme hoeveelheid Russische toeristen - wat gemoedelijker dan in Mirissa en we slapen in een prachtige villa direct aan zee. Ook hier volgen we grotendeels hetzelfde recept als in Mirissa (zon, zee, strand, kokosnoten en niet te vergeten een cocktail en een biertje hier en daar), met als uitzondering ons bezoek aan Galle gisteren. Deze oude stad is een fort waar ondermeer de Nederlanders gevestigd zijn geweest in de VOC tijd. Galle staat op de Unesco werelderfgoedlijst en is erg leuk om te bezoeken. Mooie fortmuren en prachtige koloniale panden die nu dienst doen als hotel, bar of winkeltje. Ondanks de hitte hebben we ons er goed vermaakt.

Morgen gaan we met de trein naar de hoofdstad van Sri Lanka: Colombo. Daar slapen we nog 1 nachtje voordat we alweer naar Nederland vliegen. Een bezoek aan de bazaar (Pettah) en veel souvernirs shoppen staat op het programma en verder vooral veel met weemoed terugdenken aan die heerlijke afgelopen twee weken en al het moois dat we hebben gezien. Voor ons is 2014 goed begonnen. Tot in NL!

1. Patries en Ben:
    10 januari 2014
    Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad. Goede vlucht terug naar het kikkerlandje.
  2. Lincy:
    Het recept voor luieren: zon, zee, strand en kokosnoten...dat klinkt goed! We zijn erg benieuwd naar jullie verhalen en naar jullie nieuwe Sri Lankaanse kookkunsten ;-).

Een hele goede terugreis en tot snel!

X Lincy, Marco en Fluffy
  3. Georgie:
    12 januari 2014
    Nederlands: Hallo. Mijn naam is Georgie. Ik onderzoek orka's in Sri Lanka. Orka's zijn zeer zeldzaam, maar sommige mensen komt elk jaar terug. We ontdekten een mannelijke en orka genaamd Koning en Arya komt elk jaar terug. Toeristen en het publiek te helpen ons onderzoek door het delen van foto's. Gelieve zouden u vriendelijk delen elke orka's van uw reis. Uw foto's zijn auteursrechtelijk beschermd. Neem contact met mij georgina.wildoceans @ gmail.com.

English: Hello, My name is Georgie and I coordinate a research project for Killer whales (orka) seen in Sri Lanka. You were very lucky to see them, they are quite rare. Because we can not predict when killer whales will be around, we rely on the public to help us study these animals. Both torusits and locals share their images and information with us so that we can learn more about the orcas.
    There is a male and female (King and Arya) that retrun each year, and I think it was these individuals that you saw. Please would you help our study by kindly sharing any photos you may have taken (even if poor quality), it will be very useful for us. Your photos will remain your copyright and you will be given the credit for the sighting information.
    Please contact me.I hope to hear from you, thank you :) [email protected]

Here is an article about the project.

Here is the project information
  4. Georgie:
    12 januari 2014
  5. Fleur:
    13 januari 2014
    Dear Georgie,

Thanks for your message. I will send you the photos we have taken. Hope that you can keep us informed about the progress of the research at [email protected]

Good luck! Fleur
  6. AJ:
    14 januari 2014
    jullie gaan de orka's redden! wat goed! en bedankt voor het recept voor luieren. Zo juist uitgeprobeerd op de parkeerplaats op kantoor. Maar de kokosnoten gaan niet makkelijk open...
  7. Fleur:
    Haha heel goed AJ dat je het recept uitprobeert... Voor het openen van de kokosnoten heb je natuurlijk wel een hakmes nodig. Drie korte tikken met de achterkant van het mes moet voldoende zijn :)